Cadrul celor 8 competente cheie

Cadrul celor opt competente cheie a fost dezvoltat ca parte a implementarii initiativei "Education & Training 2010", care urmareste obiective strategice ale Comisiei Europene pentru educatie si formare. In 2006, Parlamentul European si Consiliul UE au adoptat o Recomandare cu privire la stabilirea de competente cheie pentru invatarea de-a lungul intregii vieti.

Cele opt competente cheie
aptitudini si competente lingvistice (in limba materna)

aptitudini si competente lingvistice (in limbi straine)

aptitudini si competente matematice

aptitudini si competente stiintifice si tehnologice

aptitudini si competente de invatare (learning to learn)

aptitudini si competente civice, interpersonale, interculturale si sociale

aptitudini si competente antreprenoriale

aptitudini si competente de exprimare culturala



aptitudini si competente lingvistice (in limba materna)
capacitatea de a comunica in scris si verbal, de a intelege si a-i face pe altii sa inteleaga diferite mesaje in situatii variate
capacitatea de a citi si intelege diferite texte adoptand strategia potrivita scopului citirii (informare / instruire / de placere) si diferitelor tipuri de text
capacitatea de a scrie texte pentru o varietate de scopuri; monitorizarea procesului de scriere, de la „draft” pana la „bun de tipar”
capacitatea de a distinge informatia relevanta de cea nerelevanta
capacitatea de a-ti formula propriile argumente intr-o maniera convingatoare si a lua in consideratie alte puncte de vedere experimate atat verbal cat si in scris
 
aptitudini si competente lingvistice (in limbi straine)
capacitatea de a comunica in scris si verbal, de a intelege si a-i face pe altii sa inteleaga diferite mesaje in situatii variate
capacitata de a initia si sustine conversatii pe subiecte familiare
capacitatea de a citi si intelege texte scrise de nespecialisti intr-o gama variata de subiecte sau texte specializate intr-un domeniu familiar
capacitatea de a utiliza elemente ajutatoare (diagrame, harti, notite) pentru a intelege sau produce texte scrise sau mesaje verbale (conversatii, instructiuni, interviuri, discursuri)  
 
aptitudini si competente matematice
capacitatea de a urmari si evalua argumentele oferite de ceilalti si de a descoperi ideile de baza in aceste argumente
capacitatea de a gandi si rationa matematic, de a intelege si utiliza diferite reprezentari ale obiectelor, fenomenelor si situatiilor matematice
capacitatea de a distinge intre concepte matematice (de exemplu: distictia intre afirmatie si supozitie)
capacitatea de a utiliza elemente si instrumente ajutatoare (inclusiv tehnologii informationale)
 
aptitudini si competente stiintifice si tehnologice
capacitatea de a utiliza si manipula instrumente tehnologice
capacitatea de a recunoaste trasaturile esentiale ale fenomenelor studiate
capacitatea de a comunica concluziile si rationamentele care au stat la baza acestora

aptitudini si competente de invatare (learning to learn)
capacitatea de a aloca timp invatatului
autonomie, disciplina, perseverenta in procesul de invatare
capacitatea de concentrare pe termen scurt si pe termen lung
capacitatea de a reflecta critic asupra obiectului si scopului invatarii
capacitatea de a comunica, ca parte de procesului de invatare, utilizand mijloacele potrivite (intonatie, gestica, mimica etc.)
 
aptitudini si competente civice, interpersonale, interculturale si sociale
capacitatea de a manifesta solidaritate in a rezolva problemele care afecteaza comunitatea locala sau comunitatea larga
capacitatea de a relationa eficient cu institutii din domeniul public
capacitatea de a profita de oportunitatile oferite de UE
capacitatea de a comunica constructiv in situatii sociale diferite (a tolera alte puncte de vedere, a constientiza responsabilitatea individuala si colectiva)
capacitatea de a crea incredere si empatie in alti indivizi
capacitatea de a separa intre viata personala si cea profesionala
capacitatea de a constientiza si intelege identitatea culturala nationala in interactiune cu identitatea culturala a Europei si a restului lumii
capacitatea de a observa si intelege puncte de vedere care tin de contexte culturale diferite
 
aptitudini si competente antreprenoriale
capacitatea de a elabora si implementa un proiect
capacitatea de a lucra in mod cooperant si flexibil in cadrul unei echipe
capacitatea de initiativa si capacitatea de a raspunde pozitiv la schimbari
abilitatea de a-ti identifica punctele slabe si punctele forte
capacitatea de a evalua si a-ti asuma riscuri in diverse situatii
 
aptitudini si competente de exprimare culturala
capacitatea de a te exprima artistic printr-o gama variata de mijloace media, in concordanta cu abilitatile individuale
capacitatea de a aprecia si a te bucura de arta diferitelor culturi
capacitatea de a identifica oportunitati economice si de le utiliza in cadrul activitatilor culturale
capacitatea de a-ti manifesta creativitatea si a-ti exprima punctele de vedere fata de ceilalti