Mini ghid practic pentru obtinerea EM

Documentul de mobilitate Europass este un document de prezentare a unei perioade de activitate organizate intr-o alta tara europeana (statele membre UE, statele EFTA/EEA si tarile candidate), care presupune activitati de invatare/formare. Perioada respectiva este numita experienta de mobilitate Europass. Poate fi vorba de: efectuarea unui stagiu de formare intr-o firma, efectuarea unui stagiu de voluntariat intr-un ONG, participarea la un program de mobilitate academica sau schimburi universitare etc.
 
Documentul de mobilitate Europass este util datorita informatiilor detaliate pe care le contine (in comparatie cu o diploma sau un certificat de participare) cu privire la activitatile desfasurate, aptitudini si competente specifice muncii efectuate, competente lingvistice, de operare pe calculator, organizatorice, sociale etc.
 
Orice persoana care a urmat o perioada de studiu/formare intr-o alta tara europeana poate beneficia de acest document, indiferent de varsta sau nivelul sau de educatie. O persoana care a urmat mai multe perioade de mobilitate poate primi cate un document pentru fiecare perioada in parte, responsabilitatea eliberarii acestor documente revenind institutiilor care au organizat mobilitatea.
 
Documentul de Mobilitate Europass poate fi obtinut gratuit de orice persoana care solicita acest lucru, in urma efectuarii unei perioade de mobilitate care vizeaza activitati de invatare/formare: elevi, ucenici, studenti, absolventi studii superioare, voluntari, profesori si formatori, angajati etc.

Pentru a obtine un document de mobilitate Europass:
 
1. Contactati organizatia care organizeaza mobilitatea respectiva si/sau organizatia de trimitere (in unele cazuri cele doua sunt diferite)
Toate solicitarile de emitere a documentului de mobilitate Europass trebuie facute de catre organizatorul mobilitatilor in numele tuturor persoanelor care doresc emiterea acestui document.
 
Organizatia de trimitere stabileste, impreuna cu organizatia gazda, modul de desfasurare a mobilitatilor; cele doua organizatii numesc, de asemenea, cate o persoana de referinta, care monitorizeaza desfasurarea mobilitatilor si ofera informatii si asistenta.
Daca perioada de mobilitate se efectueaza in cadrul unui program comunitar (ex. Programul de invatare pe tot parcursul vietii), nu este necesara incheierea un acord scris intre institutia de origine si institutia gazda, in vederea emiterii documentelor de mobilitate. Daca mobilitatea nu este parte a unui program comunitar, organizatia de trimitere si organizatia gazda trebuie sa incheie un acord care sa precizeze continutul, obiectivele, durata stagiului, modul de pregatire lingvistica (daca este cazul) si persoanele de referinta desemnate.

2. Persoana de referinta din organizatia de trimitere se inregistreaza ca utilizator (www.europass-ro.ro, optiunea "Inregistrare", in coltul din dreapta sus). Dupa completarea datelor de inregistrare, numele de utilizator si parola vor fi primite prin email. Contul de utilizator trebuie activat, urmand instructiunile din email.
 
3. Organizatia de trimitere inscrie, pentru fiecare persoana care urmeaza sa primeasca un document de mobilitate, cate o solicitare de validare in baza de date Europass, administrata de CNE.
Aceasta cerere de validare nu are in vedere evaluarea activitatilor de mobilitate desfasurate, ci verificarea eligibilitatii organizatiilor si a tipului de mobilitate. Dupa completarea si trimiterea formularului de solicitare,  organizatia de trimitere va primi un e-mail de confirmare a inscrierii in baza de date Europass. Acest e-mail va contine si un numar de inregistrare a solicitarii si o parola (diferite de cele obtinute la inscrierea ca utilizator pe site). Numarul de inregistrare si parola permit institutiei organizatoare sa verifice statutul solicitarii (validat/nevalidat/anulat) sau sa o anuleze.
Numarul de inregistrare primit prin acest e-mail de informare va fi trecut pe documentul de mobilitate Europass, pe prima pagina, in dreapta sus „Nr. inregistrare CNE”.
Documentul de Mobilitate Europass specifica de asemenea, la sectiunea „2. Acest document de mobilitate Europass se elibereaza de catre” un numar de inregistrare care este emis, pentru fiecare document de mobilitate in parte, de catre organizatia de trimitere (registrul intern de documente emise).
 
4. In momentul in care solicitarea a fost validata de catre CNE, organizatia va primi un e-mail care confirma validarea. In urma validarii, persoana de referinta din organizatia de trimitere va descarca formularul documentului de mobilitate (http://www.europass-ro.ro, sectiunea "Portofoliul Europass"/"Documentul de mobilitate"). Unele sectiuni ale formularului (datele referitoare la beneficiar, organizatiile de trimitere si de primire, obiectivele mobilitatii etc) pot fi completate inainte de finalizarea activitatilor de mobilitate. Altele (sectiunile referitoare la activitati desfasurate si competente dobandite) urmeaza sa fie completate dupa incheierea activitatilor de mobilitate, impreuna cu persoana de referinta din organizatia gazda.
 
5. Organizatia de trimitere completeaza electronic sectiunile 1, 2, 3 si 4; formularul documentului de mobilitate se ia in format electronic in deplasare la organizatia gazda.

6. Organizatia gazda completeaza sectiunile 5.A si 5.B (daca este cazul), tipareste documentul, il semneaza, dateaza si stampileaza corespunzator.

7. Organizatia de trimitere semneaza documentul la intoarcerea beneficiarului in tara.  

8. Dupa incheierea perioadei de mobilitate, documentul de mobilitate Europass este eliberat de catre organizatia de trimitere. Centrul National Europass nu elibereaza documente de mobilitate; completarea si emiterea acestora este exclusiv sarcina organizatiilor implicate in derularea mobilitatilor.
 
Documentul de mobilitate este semnat de catre reprezentantul legal si/sau persoana de referinta din organizatia de trimitere si organizatia gazda. De asemenea, titularul documentului semneaza la sectiunile 7 si 38a.
Perioada de mobilitate este supervizata de o persoana de referinta / un mentor din fiecare institutie in parte. Persoana de referinta:

  • Monitorizeaza activitatea persoanelor care efectueaza mobilitatile respective,
  • Evalueaza cunostintele/ competentele dezvoltate.

Documentul de Mobilitate Europass cuprinde urmatoarele informatii:

  • Coordonatele beneficiarului
  • Coordonatele institutiei emitente
  • Coordonatele institutiei/institutiilor partenere in experienta de mobilitate
  • Descrierea experientei de mobilitate: Obiectivele, programul comunitar implicat, durata, calificarea (certificat, diploma sau titlu academic) la care conduce – daca e cazul
  • Aptitudini si competente dobandite
  • Cursuri urmate si calificative / note / credite obtinute

Nota: emiterea documentului de Mobilitate Europass nu este conditionata de completarea tuturor sectiunilor. Este insa obligatorie completarea sectiunilor marcate cu (*) in formular.